mandag den 17. november 2008

C.S. Nielsen og Henrik Olesen

På torsdag, 20. november, lægger Musikcaféen rum til to danske originaler.

"Country" Stig Nielsen, som på alle måder - musikalsk, lyriks - har forladt det danske islæt. I stedet er hans inspirationer fra country, til alternative country, over folk, fra Johnny Cash, Pete Seeger og til Bob Dylan. Mand-med-guitar-logik krydret med hylende lapsteel. At C.S. Nielsen har referencerne i orden vidner hans endeløse liste på MySpace - der kan du også høre numre som "Rage", fra hans debutalbum Againt The Dying Of The Light. Ubestridt den danske konge af amerikansk country? Døm selv.

Hvis man er til C.S. Nielsen kan vi da lige tilføje, at han spiller tre jobs i musikgården i Mejlgade på 10 dage. I lørdags på Gyngen, på torsdag på Musikcaféen og igen i næste uge på Gyngen. Så er han da dækket ind.

C.S. Nielsen turnerer for tiden med Peter H. Olesen, en mindst lige så stor begavelse, der skriver og synger på dansk. Nogle gange vil jeg næsten mene, at han laver musik for at få lov til at stå på en scene og læse tekster op. Olesen, tidligere Olesen-Olesen, skriver en blog. Derfra kan man også finde ind til hans MySpace, hvor han også læser digte op.

Olesen har desuden udgivet fire bøger, men det kan han bedst selv forklare:
"Jeg er født for efterhånden en del årtier siden i en anden provins. I 10 år, mellem 1997 - 2007, var jeg den ene Olesen i sangskriverduoen Olesen-Olesen. Vi var anerkendte men ukendte. Præcis som vi gerne ville have det, bortset fra at vi godt kunne bruge pengene. Vi udsendte syv albums og sagde så farvel til hinanden på nogenlunde civiliseret vis.

Nu står jeg vaklende omend oprejst på egne ben. Jeg skriver nye tekster og nye melodier. Jeg overvejer snarest at spille koncerter igen, det savner jeg. Jeg har de senere år udsendt tre bøger, en med sangtekster og to med digte, tekster og [...] udkommer min debutroman "Korrekturlæseren""

Hvis man er nostalgiker, så kan det anbefales at spore Olesen-Olesen-diskografien fra "Der Er Brev Fra Onkel Bob I Amerika" til "Anonyme Melankolikere". For et par år tilbage lagde jeg mærke til, at grafitimalere havde skrevet "Anonyme Melankolikere" på siden af en garage ved Hasle Torv. Det så ret low-tech/amatøragtigt ud, måske et par Olesen-Olesen-fans, der fik deres kriminelle debut?

Ingen kommentarer: