tirsdag den 2. december 2008

brev fra: q q q q q

[opdateret tirsdag den 2. december]

det er fra Århus, det er beats, tiger tunes og beta satan. resten kan du nok regne ud. her kan du finde den rene, hemmelige musik: QLAUZ.DK

trackliste:
detailreichtum
trommel tovenaar
olyckliga omständigheter
patate modificato
krogen
monsieur musique méqanique
the proud friend of gammelby
ciencia biftec

STEREODRESSUR har vekslet breve med q for at høre lidt, hvad det hele går ud på. vi bad ham om at anbefale et af sine numre og fortælle lidt om baggrunden; vi modtog dette svar:

"Hej Thom.

Jeg anbefaler tracket "olyckliga omständigheter" som du kan finde en højkvalitets mp3 af på siden.

Qlauz musikken er lavet i trackersoftware og jeg har arbejdet med tracking på både c64 og amiga tilbage i 90'erne, men alt qlauz musikken er idag lavet på pc trackere.
Du kan læse mere om trackere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tracker

De fleste af min værker tager udgangspunkt i en spartansk instrumentering og simpel rytmisk ide. Der er kun een synthlyd som udgangspunkt i "olyckliga.." og den spiller kun een tone ad gangen, men med masser af filtering og effekt lyder det som om der mange flere som spiller samtidigt.

På den rytmiske side benytter jeg mig til gengæld af mange forskellige hjemmelavede trommelyde, og den originale rytmiske ide bliver stort set afviklet på alle de alternative måder, jeg kan komme i tanke om. Jeg er jo trommeslager (og har altid været det), så langt det meste indhold i qlauzmusikken tager percussiv karakter, og mine instrumenter forholder sig altid rytmisk til hinanden uanset, hvor komplekst de spiller.

Selvom trackere efterhånden er en gammeldags måde at lave musik på, er det stadig et unikt værktøj, som i manges øjne også giver en mere åben og fri adgang til programmering af musik. Det er desværre derfor også meget mere omstændigt at musikken og lydene, men jeg nyder udfordringen og mulighederne, programmet stiller mig. Jeg er generelt ikke fan af vintage udstyr og den slags og har ikke rigtigt et nostalgisk forhold til mine programmer, for jeg har jo aldrig været væk fra dem ;-)

/q"

Ingen kommentarer: